Berghoef Corona Update

Home » Berghoef Corona Update

Datum

25 juni 2020

Categorie

Op deze Corona Update pagina van Berghoef Accountants en Adviseurs informeren wij u over de inhoud van de economische maatregelen van het Kabinet met betrekking tot het Corona-virus. De afgelopen maanden is er een grote hoeveelheid aan ondersteunende maatregelen gepubliceerd. Hieronder treft u op hoofdlijnen de algehele stand van zaken aan per 12 juni 2020. U zult reeds bekende regelingen aantreffen, maar nu wederom geactualiseerd – aan de hand van nieuwe geldende data bijvoorbeeld. Eén van de meest in het oog springende nieuwe regeling is de TVL-regeling: de tegemoetkoming vaste lasten voor het MKB. U kunt momenteel overigens nog geen beroep doen op deze regeling, omdat deze nog nader wordt uitgewerkt. Ook een grote groep flexwerkers krijgt recht op een financiële tegemoetkoming via de nieuwe TOFA-regeling.

Houdt deze pagina regelmatig in de gaten en u bent op de hoogte wat deze uitzonderlijke maatregelen vanuit de overheid voor u als ondernemer gaan betekenen. Indien u vragen hebt over een van de maatregelen, neemt u dan gerust contact op met Berghoef Accountants en Adviseurs. Wij helpen u graag verder op weg.

12 juni 2020: Stand van zaken

Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW)

Alle werkgevers die te maken hebben met tenminste 20 procent verwacht omzetverlies kunnen een beroep doen op de tijdelijke noodmaatregeling overbrugging voor werkbehoud. De loketten voor NOW 1.0 waren van 6 april tot en met 5 juni open. Naar verwachting gaan de loketten voor NOW 2.0 open vanaf 6 juli.

Besluit tijdelijke ondersteuning zelfstandigen (TOZO)

Deze tijdelijke regeling ondersteuning zelfstandigen is aanvullend op de overige maatregelen die worden getroffen in fiscaliteit en in de borgstellingssfeer voor ondernemers en wordt gebaseerd op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). Er zijn 2 vormen van ondersteuning mogelijk:

  • de gemeente biedt voor maximaal 3 maanden inkomensondersteuning tot aan het sociaal minimum;
  • daarnaast kan een lening voor bedrijfskapitaal worden aangevraagd.

De regeling (Tozo 1) is inmiddels met 4 maanden verlengd tot en met 30 september. De nieuwe regeling (Tozo 2) heeft aangepaste voorwaarden.

Noodloket: Tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren COVID-19 (TOGS)

Ondernemers die direct zijn getroffen als gevolg van overheidsmaatregelen ter bestrijding van de coronacrisis en die hun omzet daardoor geheel of grotendeels zien verdwijnen kunnen een beroep doen op het noodloket. Het noodloket is geopend.

Tegemoetkoming vaste lasten MKB (TVL)

MKB -ondernemers in onder meer de horeca, recreatie, evenementen, kermissen, podia en theaters krijgen – bovenop de tegemoetkoming loonkosten (NOW) – een tegemoetkoming van het Ministerie van EZK om hun vaste materiële kosten te kunnen betalen. Bedrijven krijgen afhankelijk van de omvang van het bedrijf, de hoogte van de vaste kosten en de mate van omzetderving (minimaal 30 procent) een tegemoetkoming voor hun vaste lasten tot een maximum van 50.000 euro voor de periode van 1 juni tot 1 oktober 2020. In aanmerking komen de getroffen sectoren uit de TOGS-regeling. De details worden nog bekend gemaakt.

Tijdelijke overbrugging flexibele arbeiders (TOFA)

Er komt toch een tijdelijke overbruggingsregeling voor ontslagen flexwerkers (TOFA) die net buiten de bestaande coronamaatregelen vallen. Uitkeringsorganisatie UWV streeft ernaar het loket op 22 juni te openen. Flexibele arbeidskrachten die aan de voorwaarden voldoen kunnen straks een tegemoetkoming van 550 euro bruto per maand krijgen over de maanden maart, april en mei. Het drempelbedrag is vastgesteld op 400 euro bruto. Flexwerkers die in april zeker 50 procent minder verdienden kunnen de tegemoetkoming krijgen.

WW-premiedifferentiatie

Het coulanceregime voor het op orde brengen van de arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd om in aanmerking te komen voor de lage WW-premie, is verlengd tot 1 juli 2020 (dit was 1 april). Als op die datum de administratie niet op orde is, maar de arbeidsovereenkomst wel voortduurt, is met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020 alsnog de hoge WW-premie verschuldigd.

Geen herziening WW-premie op grond van overwerk in 2020

Krijgt een werknemer met een arbeidscontract voor gemiddeld minder dan 35 uur per week, in een kalenderjaar meer dan 30 procent uren meer verloond dan het aantal uren waarvoor hij een arbeidscontract heeft? Dan betaalt u met terugwerkende kracht de hoge WW-premie.

Door het coronavirus kan dit onbedoelde gevolgen hebben voor sectoren waar nu veel extra overwerk nodig is. Bijvoorbeeld in de zorg. Om deze onbedoelde gevolgen weg te nemen is de regeling tijdelijk aangepast. In 2020 hoeft geen enkele werkgever (ongeacht sector) in deze situatie met terugwerkende kracht de hoge WW-premie te betalen. In 2021 moet dat weer wel.

Verlenging belastingmaatregelen

De periode waarin getroffen ondernemers belastinguitstel kunnen aanvragen, is verlengd tot 1 september 2020. Eventuele verzuimboetes voor het niet op tijd betalen, hoeven niet te worden voldaan. De belastingrente en invorderingsrente voor alle belastingmiddelen zijn tot 1 oktober 2020 verlaagd naar 0,01 procent. Ook andere belastingmaatregelen, zoals een versoepeling van het urencriterium voor zzp’ers en de betaalpauze voor hypotheekverplichtingen worden tot 1 september 2020 verlengd.

Ondernemers krijgen bij de eerste aanvraag direct drie maanden uitstel van betaling. Voor die drie maanden hoeven ze maar één keer een verzoek in te dienen (voor uitstel van alle belastingsoorten). Ondernemers kunnen ook voor een langere periode dan drie maanden uitstel aanvragen. Daarbij is van belang dat zoveel mogelijk geld dan ook echt in de bedrijven blijft. Om dit extra te waarborgen, moeten ondernemers bij uitstel langer dan drie maanden verklaren dat ze geen dividenden en bonussen uitkeren, of eigen aandelen inkopen.

Uitstel van betalingen van belastingen

Ondernemers en zzp’ers die in liquiditeitsproblemen verkeren kunnen gemakkelijk uitstel van betaling vragen voor alle aanslagen inkomstenbelasting, Zorgverzekeringswet, vennootschapsbelasting, loonheffingen en omzetbelasting (btw), kansspelbelasting, accijns, verbruiksbelasting alcoholvrije dranken, assurantiebelasting, verhuurderheffing, energie- en andere milieubelastingen en vergelijkbare belastingen in Caribisch Nederland. Voor de energiebelasting is een aparte regeling getroffen zodat het uitstel ook voordeel oplevert voor afnemers van elektriciteit en aardgas die in de financiële problemen komen.

Aparte betalingsonmacht niet meer nodig

Het Ministerie van Financiën heeft goedgekeurd dat een aparte melding betalingsonmacht niet meer nodig is als de vennootschap (of een andere vpb-plichtige rechtspersoon) om uitstel van betaling in verband met de coronacrisis gaat vragen voor loonheffingen en/of omzetbelasting. Dit geldt voor zowel de al verstreken tijdvakken als voor de toekomst.

Deblokkeren G-rekening

Aannemers of bedrijven die personeel uitzenden, uitlenen of detacheren en G-rekeningen gebruiken, kunnen de Belastingdienst verzoeken deze rekeningen te laten deblokkeren. Normaal wordt dan alleen het zogenoemde overschot op de G-rekening vrijgegeven. Door de coronacrisis kunnen tijdelijk ook bedragen worden vrijgegeven die zijn gereserveerd voor reeds opgelegde naheffingsaanslagen loonheffingen of btw. Voor die aanslagen moet u dan wel eerst bijzonder uitstel van betaling vragen vanwege de coronacrisis.

Tijdelijke verlaging invorderingsrente

De invorderingsrente is voor alle ondernemers en zzp’ers verlaagd vanaf 23 maart 2020 van 4 procent naar 0,01 procent.

Tijdelijke verlaging tarief van de belastingrente

Het tarief van de belastingrente is vanaf 1 juni 2020 verlaagd naar 0,01 procent (was 8 procent voor vennootschapsbelasting en 4 procent overige belastingen). Het tarief voor de inkomstenbelasting wijzigt per 1 juli 2020.

Wijziging voorlopige aanslag

Het wordt voor ondernemers een zzp’ers gemakkelijk gemaakt de voorlopige aanslag aan te passen aan de veranderde inkomsten.

Toerismebelasting

Wordt nader bezien in overleg met gemeenten.

Verlaging gebruikelijk loon DGA

Bent u aanmerkelijkbelanghouder van bijvoorbeeld een bv of nv, dan geldt voor u de gebruikelijkloonregeling. Deze regeling bepaalt hoe hoog uw loon minimaal moet zijn. Over dat bedrag houdt uw vennootschap loonheffingen in, ook als uw onderneming minder of geen omzet behaalt. Hebt u als gevolg van de coronacrisis te maken met een omzetdaling, dan mag u onder voorwaarden in 2020 uitgaan van een lager gebruikelijk loonevenredig aan de omzetdaling.

De formule is: Gebruikelijk loon 2020 = A x B/C
A = het gebruikelijk loon over 2019
B = de omzet over de eerste vier kalendermaanden van 2020
C = de omzet over de eerste vier kalendermaanden van 2019

Versoepeling urencriterium

Om te voorkomen dat ondernemers het recht op de zelfstandigenaftrek verliezen zal de Belastingdienst er van 1 maart 2020 t/m 31 mei 2020 van uitgaan dat ondernemers ten minste 24 uren per week aan de onderneming hebben besteed, ook als ze die uren niet daadwerkelijk hebben besteed. Voor ondernemers die sterk seizoensafhankelijk werken, zoals in de horeca of festivalbranche, wordt ook geregeld dat ze onder de versoepeling vallen.

Verhoging vrije ruimte Werkkostenregeling

Via de werkkostenregeling kunnen werkgevers onbelaste vergoedingen aan werknemers geven. De vrije ruimte die werkgevers hebben om deze onbelaste vergoedingen te geven wordt eenmalig verhoogd van 1,7 procent naar 3 procent voor de eerste 400.000 euro van de loonsom per werkgever.

Fiscale coronareserve in de vennootschapsbelasting

Het kabinet maakt het mogelijk om voor de vennootschapsbelasting het verwachte verlies voor het jaar 2020 door de coronacrisis als fiscale coronareserve ten laste van de winst van het jaar 2019 te brengen. Hierbij geldt dat deze coronareserve niet hoger mag zijn dan de winst van 2019.

Versoepeling kredieten

Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) uitgebreid

Het kabinet heeft een tijdelijke faciliteit (1 jaar) opengesteld voor mkb-bedrijven die getroffen zijn door de uitbraak van het coronavirus. Voor deze maatregel is de omvang van het borgstellingskrediet in de BMKB verhoogd van 50 naar 75 procent. Deze maatregel is bestemd voor overbruggingskrediet of verhoging rekeningcourantkrediet bij een financier, met een maximale looptijd van 2 jaar. De financier is verplicht om, naast een kredietovereenkomst die onder de borgstelling wordt gebracht, tegelijkertijd met de mkb-ondernemer een kredietovereenkomst te sluiten, waar geen bedrijfsborgstelling voor geldt.
De hoofdregel is dat deze kredietovereenkomst minimaal 100 procent bedraagt van het krediet dat onder de borgstelling wordt gebracht. De verhouding is dan 1:1. Voor bepaalde categorieën ondernemers geldt een ander percentage. De provisie is verlaagd van 3,9% naar 2%.

Borgstelling MKB-landbouwkredieten (BL) uitgebreid

Deze tijdelijke verruiming richt zich op de reguliere landbouwborgstellingskredieten en houdt in dat de staat voor 70 procent borg staat voor het gehele kredietbedrag dat door de financier wordt verstrekt. Dit is een verhoging van 50 procent. Mkb-landbouwbedrijven kunnen de verruiming gebruiken om bij een financier een overbruggingskrediet of verhoging rekeningcourantkrediet met een maximale looptijd van twee jaar te verkrijgen. Ook een aantal overige voorwaarden is versoepeld.

Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) verruimd en uitgebreid met GO-C

De hoogte van de lening waarvoor de GO garant staat, is verhoogd van 50 miljoen naar 150 miljoen euro. Het garantiepercentage is 50 procent. De verruiming van de GO geldt vanaf 28 maart 2020. Het kabinet heeft besloten tijdelijk een coronamodule voor garantie op bankleningen aan de GO toe te voegen (GO-C). Het garantiepercentage van GO-C zal 80 procent (grootbedrijven met een omzet vanaf 50 miljoen euro), respectievelijk 90 procent (mkb-ondernemingen met een omzet tot 50 miljoen euro) bedragen. GO-C leningen hebben een maximale looptijd van drie jaar. De GO-C zal naar verwachting ook toepasbaar zijn op kredieten die vanaf 24 maart 2020 tot de datum van inwerkingtreding van de regeling zijn verstrekt.

Qredits verlaagt rente en verleent uitstel

Het kabinet ondersteunt Qredits financieel met een aanvullend bedrag van maximaal 6 miljoen euro. Qredits berekent daardoor maximaal 6 maanden een lagere rente van 2 procent en verleent uitstel van aflossingsverplichtingen.

Klein Krediet Corona (KKC) Garantieregeling

De Nederlandse overheid gaat voor 95 procent garant staan voor 750 miljoen aan overbruggingskredieten voor kleine ondernemingen met een relatief kleine financieringsbehoefte (van 10.000 tot 50.000 euro). De lening staat open voor ondernemers met een omzet vanaf 50.000 euro die voor de coronacrisis voldoende winstgevend waren en die zijn ingeschreven in de KVK voor 1 januari 2019.
De looptijd is maximaal 5 jaar, en de rente bedraagt maximaal 4 procent. Daarnaast betalen ondernemers aan de staat een eenmalige premie van 2 procent als vergoeding. Het feit dat de financiers nog steeds 5 procent van het risico dragen, zorgt voor een zorgvuldige risicobeoordeling, zodat de leningen worden verstrekt aan in de kern gezonde bedrijven met voldoende terugbetaalcapaciteit. Banken houden zich aan de Gedragscode Kleinzakelijke kredietverlening.
Het KKC-overbruggingskrediet kan nu aangevraagd worden. Aanvragen zijn in te dienen via KKC-pagina’s van de betreffende bank, zoals op de volgende pagina’s van de Rabobank, ABN AMRO, ING en Triodos.

COL-regeling voor start-ups en scale-ups

De Corona-OverbruggingsLening (COL-faciliteit) is bedoeld voor startups, scale-ups en innovatieve mkb’ers. Het gaat hierbij om bedrijven, die overwegend met extern eigen vermogen gefinancierd zijn. Daarnaast staat de COL-faciliteit onder condities open voor mkb-ers die de afgelopen jaren hun groei hebben gefinancierd met intern eigen vermogen, zoals ingehouden winsten, en die geen bancaire financieringsrelatie hebben (met uitzondering van een beperkte bancaire rekening-courantverhouding). De Regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) zullen deze kredieten verstrekken.

De Corona Overbruggingslening (COL) die bijdraagt aan de verbetering van de liquiditeitspositie van innovatieve bedrijven (startups en scale-ups) krijgt vanwege het grote aantal ingediende aanvragen een tweede tranche van 150 miljoen euro.

Herverzekering leverancierskrediet

Verzekeraars voelen zich gedwongen de toegekende verzekeringslimieten op bedrijven te verlagen of in te intrekken als gevolg van de toegenomen risico’s. Om dat te voorkomen gaat de overheid overeenkomsten van de leveranties herverzekeren, tot een bedrag van in totaal 12 miljard euro. Hiermee blijft er vertrouwen in de verschaffing van leverancierskrediet en worden bedrijven bevoorraad. De maatregel moet nog in detail worden uitgewerkt. Ook de Europese Commissie moet toestemming geven.

Verruiming exportkredietverzekering

De maatregelen voor verruiming van exportkredieten komen erop neer dat ook kortlopende exportkredietverzekeringen worden gedekt (eerder alleen langer dan 2 jaar, nu ook korter dan 2 jaar). Daarnaast zijn de mogelijkheden voor binnenlandse dekking verruimd, is het landenbeleid flexibeler en is voor meer landen dekking te verkrijgen. Ook zijn procedures verruimd, doorlooptijden versneld en wordt een hoger percentage werkkapitaal gedekt.

Banken geven uitstel voor zakelijke financieringen

Banken bieden kleinere ondernemingen in alle sectoren die in de kern gezond zijn, zes maanden uitstel van aflossing op hun lopende leningen. Het gaat om zakelijke financieringen tot 2,5 miljoen euro. Het gaat hierbij om een minimumregeling waarop banken aanvullend maatwerk kunnen leveren voor zakelijke klanten. Hiertoe hebben ABN AMRO, ING, Rabobank, de Volksbank, Triodos Bank en BNG Bank besloten.

Uitstel van betaling Vroege Fase Financiering en Innovatiekrediet

De overheid verstrekt via de Vroege Fase Financiering (VFF) en het Innovatiekrediet (IK) leningen aan innovatieve en startende ondernemers. Door de coronacrisis zijn de voorwaarden van de betalingsverplichtingen versoepeld.

Pensioenuitvoerders coulant

Werkgevers kunnen zich melden voor een mogelijke betalingsregeling bij pensioenuitvoerders. Ook is het maken van afspraken over een soepeler betalingstermijn bespreekbaar, binnen de wettelijke mogelijkheden. Dat hebben de Stichting van de Arbeid, de Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars afgesproken.

Financiële maatregelen zorgaanbieders Zvw en Wlz

Zorgaanbieders en zorgprofessionals zetten alle zeilen bij om tijdens de coronacrisis tijdig noodzakelijke zorg te geven. Zorgverzekeraars en zorgkantoren hebben daarom een pakket maatregelen getroffen zodat de zorgverlening niet onnodig wordt belast met financiële onzekerheden of administratieve beslommeringen.

Financiële maatregelen jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning

Het Rijk doet ,in afstemming met de VNG, zeer dringend beroep op gemeenten om hun aanbieders van jeugdhulp, jeugdbescherming, jeugdreclassering en maatschappelijke ondersteuning financieel zekerheid en ruimte te bieden, van 1 maart 2020 tot in elk geval 1 juni 2020. Aanbieders hebben dat nodig om in deze fase van de crisis continuïteit van zorg en ondersteuning te kunnen garanderen en professionals in te zetten daar waar ze het nu het meest nodig is.

Financiële maatregelen culturele en creatieve sector

Het kabinet heeft voor de culturele en creatieve sector een aantal specifieke coulancemaatregelen getroffen om aan door de coronacrisis ontstane financiële problemen tegemoet te komen.
Het Rijksvastgoedbedrijf schort voor rijksgesubsidieerde musea de huur van panden voor drie maanden op. Het kabinet roept gemeenten en provincies op dat voorbeeld te volgen en te onderzoeken hoe zij instellingen tegemoet kunnen komen in de betaling van huur.
Momenteel wordt onderzocht hoe de terugbetaling van gekochte kaartjes in de cultuur- en evenementensector vormgegeven kan worden. Gedacht wordt aan terugbetaling in de vorm van vouchers. Het kabinet roept het publiek op de sector te steunen door niet meteen geld terug te vragen voor gekochte kaartjes.

Financiële maatregelen mediasector

Naast de algemene maatregelen uit het noodpakket economie en banen heeft het kabinet twee specifieke maatregelen voor de mediasector getroffen (Tijdelijk Steunfonds voor lokale Informatievoorziening en huis-aan-huis-bladen/lokale publieke omroepen). Het kabinet treft daarnaast een pakket coulancemaatregelen. Ook het SvdJ en het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten (FBJP) hebben coulancemaatregelen getroffen.

Uitbreiding Stimuleringsregeling E-health Thuis voor coronavirus (SET Covid 19)

Een aanbieder van zorg, jeugdhulp en/of ondersteuning heeft door de beperkingen die de corona-uitbraak oplegt aan zorgverlening thuis, snel behoefte aan meer technologische mogelijkheden om zorg op afstand te kunnen bieden. Aanbieders die rond de coronacrisis extra willen inzetten op digitale zorg op afstand voor thuiswonende cliënten, kunnen in aanmerking komen voor de uitbreiding van de Stimuleringsregeling E-health Thuis (SET).


Hieronder vindt u in chronologische volgorde alle financiële maatregelen vanuit het Kabinet met betrekking tot COVID-19 van 12 maart tot en met 28 mei 2020.


28 mei 2020: Uitbreiding op ondernemersregelingen noodpakket banen en economie

Ondernemers en werkenden krijgen ook de komende periode financiële ondersteuning vanwege de aanhoudende impact van het coronavirus. Het kabinet heeft vandaag het al eerder verlengde noodpakket banen en economie verder uitgebreid. De maatregelen lopen nu een maand langer door tot 1 oktober 2020. De belastingvrije tegemoetkoming (TVL) voor MKB-ondernemers om hun vaste materiële kosten te kunnen betalen, is verhoogd tot een maximum van € 50.000 (was € 20.000). De tweede tranche van de Corona Overbruggingslening (COL), die bijdraagt aan de verbetering van de liquiditeitspositie van innovatieve bedrijven (startups en scale-ups), is verhoogd naar € 200 miljoen (was € 150 miljoen).

Op 20 mei 2020 werd door de ministers en staatssecretarissen van Economische Zaken en Klimaat (EZK), Financiën en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) het verlengde noodpakket banen en economie gepresenteerd. Deze maatregelen volgen op het eerste pakket uit maart en diverse tussentijdse economische regelingen waarmee bijna 1 op de 5 Nederlandse werkenden inmiddels zijn ondersteund. Honderdduizenden bedrijven hebben inmiddels gebruik gemaakt van één of meerdere regelingen.

Nieuwe regeling: Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB (TVL)

MKB-ondernemers in onder meer de horeca, recreatie, evenementen, kermissen, podia en theaters krijgen – bovenop de tegemoetkoming loonkosten (NOW) – een belastingvrije tegemoetkoming van het ministerie van EZK om hun vaste materiële kosten te kunnen betalen. Bedrijven krijgen afhankelijk van de omvang van het bedrijf, de hoogte van de vaste kosten en de mate van omzetderving (minimaal 30 %) een tegemoetkoming voor hun vaste lasten tot een maximum van € 50.000 (oorspronkelijk aangekondigd was € 20.000) voor de komende 4 maanden (was 3 maanden).

Er is circa €1,4 miljard beschikbaar als tegemoetkoming voor deze ondernemingen waar meer dan 800.000 mensen werken. In aanmerking voor deze Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB (TVL) komen de getroffen sectoren uit de TOGS-regeling. Aanvragen voor de TVL kunnen in de loop van juni worden ingediend.

Met de langere looptijd van het noodpakket tot 1 oktober 2020 worden ook de andere kabinetsregelingen zoals de NOW (loonkosten tegemoetkoming), TOZO (ondersteuning zelfstandigen) en de diverse belastingmaatregelen verlengd. Het kabinet heeft vandaag ook nadere afspraken gemaakt met de sociale partners over de voorwaarden van de NOW-regeling. De extra, verruimde of meer toegankelijke kredietverlening en -garanties aan kleine en middelgrote bedrijven uit het eerste noodpakket (BMKB, GO, KKC, SEED Capital) lopen ook door.

Waar kunnen ondernemers terecht?

Ondernemers melden zich voor de kredietregelingen bij hun kredietverstrekker, bijvoorbeeld een bank. De regeling tegemoetkoming loonkosten (NOW) loopt via het UWV en ondersteuning zelfstandige ondernemers (TOZO) via de eigen gemeente. Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB wordt via RVO opengesteld. Voor belastingmaatregelen kunnen ondernemers terecht bij de Belastingdienst Zakelijkvia Belastingdienst.nl/coronavirus.

Bij andere vragen over corona kunnen bedrijven kijken op Rijksoverheid.nl/noodpakket of op de website van de Kamer van Koophandel: KvK.nl/corona.


20 mei 2020: Kabinet komt met nieuw noodpakket van ruim 13 miljard euro

Alle nieuwe of verlengde regelingen, met eventuele aanpassingen zijn te vinden in de Kamerbrief. Hieronder staan de belangrijkste aankondigingen van het kabinet in het nieuwe noodpakket waarvoor ruim 13 miljard euro is begroot.

Nieuwe regeling: Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB

MKB-ondernemers in onder meer de horeca, recreatie, evenementen, kermissen, podia en theaters krijgen – bovenop de tegemoetkoming loonkosten (NOW) – een belastingvrije tegemoetkoming van het ministerie van EZK om hun vaste materiële kosten te kunnen betalen. Bedrijven krijgen afhankelijk van de omvang van het bedrijf, de hoogte van de vaste kosten en de mate van omzetderving (minimaal 30 procent) een tegemoetkoming voor hun vaste lasten tot een maximum van 20.000 euro voor de komende drie maanden. Er is één miljard euro beschikbaar als tegemoetkoming voor deze ondernemingen waar meer dan 800.000 mensen werken. In aanmerking komen de getroffen sectoren uit de TOGS-regeling.

Verlenging en aanpassing regeling tegemoetkoming loonkosten (NOW)

Een ondernemer die minstens 20% omzetverlies verwacht, kan vanaf 6 juli 2020 een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen bij UWV voor juni, juli en augustus. Hierdoor kunnen bedrijven hun personeel doorbetalen. De verlengde NOW-regeling hanteert dezelfde systematiek van tegemoetkoming, maar de nieuwe regeling bevat ook wijzigingen.

De vaste (forfaitaire) opslag wordt verhoogd van 30 naar 40 procent. Daarmee levert de NOW ook een bijdrage aan andere kosten dan de loonkosten. De referentiemaand voor de loonsom wordt maart 2020. Daarnaast wordt in de al lopende NOW-regeling maart ook als uitgangspunt genomen als de loonsom in de maanden maart-mei hoger is dan in januari-maart. Dit is van belang voor seizoensgebonden bedrijven. Verder mag een bedrijf dat gebruik maakt van de NOW over dit jaar geen winstuitkering aan aandeelhouders doen, geen bonussen aan het bestuur en de directie uitkeren en geen eigen aandelen inkopen.

Correctie van subsidie bij ontslag blijft bestaan

In de NOW 2.0 blijft de correctie op de subsidie bij ontslag bestaan, maar de subsidie wordt niet meer extra verlaagd bij bedrijfseconomisch ontslag. Bedrijven verklaren bij de nieuwe NOW-aanvraag wel dat zij overleggen met vakbonden als zij voor meer dan 20 medewerkers bedrijfseconomisch ontslag willen aanvragen. Dit sluit aan bij de regelgeving rondom collectief ontslag. Ook blijft de wettelijke bescherming bij ontslag gewoon van kracht.

Werkgevers die de NOW aanvragen, worden verplicht om hun werknemers te stimuleren om aan bij- en omscholing te gaan doen. Werkgevers leggen hier bij aanvraag van de NOW 2.0 een verklaring over af. Ter ondersteuning van initiatieven van sociale partners trekt het kabinet daarvoor 50 miljoen euro uit via het crisisprogramma NL leert door waarmee mensen vanaf juli kosteloos online scholing en ontwikkeladviezen kunnen volgen om zich aan te passen aan de nieuwe economische situatie.

Voorwaarden aan verlengde overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO)

Het kabinet verlengt de versoepelde regeling om zelfstandig ondernemers waaronder zzp’ers te ondersteunen, zodat zij een vergrote kans hebben om hun bedrijf te kunnen voortzetten. Zelfstandigen kunnen bij hun gemeente aanvullende inkomensondersteuning krijgen voor levensonderhoud. Deze vult tot eind augustus 2020 het inkomen aan tot het sociaal minimum en hoeft niet te worden terugbetaald.

De verlengde regeling bevat een partnerinkomenstoets. Dit betekent dat alleen huishoudens met een inkomen onder het sociaal minimum aanspraak kunnen maken op een tegemoetkoming in het levensonderhoud. Op deze manier wordt de ondersteuning voor levensonderhoud gericht op het garanderen van het sociaal minimum op huishoudniveau.

Ondersteuning blijft ook mogelijk in de vorm van een lening (maximaal €10.157) voor bedrijfskapitaal, tegen een verlaagd rentepercentage. Zelfstandig ondernemers wordt in de verlengde regeling gevraagd om te verklaren dat er bij hun bedrijf geen sprake is van surseance van betaling of dat het bedrijf in een staat van faillissement verkeert.

Voor ontslagen flexwerkers die niet voldoen aan de voorwaarden voor WW of bijstand werkt het kabinet op verzoek van de Tweede Kamer aan een tijdelijke en uitvoerbare oplossing. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zal de Tweede Kamer vandaag hierover apart informeren.

Verlenging belastingmaatregelen

De periode waarin getroffen ondernemers belastinguitstel kunnen aanvragen, is verlengd tot 1 september 2020. Eventuele verzuimboetes voor het niet op tijd betalen, hoeven niet te worden voldaan. De belastingrente en invorderingsrente voor alle belastingmiddelen zijn tot 1 oktober 2020 verlaagd naar 0,01 procent. Ook andere belastingmaatregelen, zoals een versoepeling van het urencriterium voor zzp’ers en de betaalpauze voor hypotheekverplichtingen, worden tot 1 september 2020 verlengd.

Ondernemers krijgen bij de eerste aanvraag direct drie maanden uitstel van betaling. Voor die drie maanden hoeven ze maar één keer een verzoek in te dienen (voor uitstel van alle belastingsoorten). Ondernemers kunnen ook voor een langere periode dan drie maanden uitstel aanvragen. Daarbij is van belang dat zoveel mogelijk geld dan ook echt in de bedrijven blijft. Om dit extra te waarborgen, moeten ondernemers bij uitstel langer dan drie maanden verklaren dat ze geen dividenden en bonussen uitkeren, of eigen aandelen inkopen.

Coronakredietverlening- en garanties aan ondernemers (BMKB, GO, KKC, COL)

De extra, verruimde of meer toegankelijke kredietverlening en -garanties aan kleine en middelgrote bedrijven, startups en scale-ups uit het eerste noodpakket lopen door. Zo houden of krijgen ook deze bedrijven toegang tot bijvoorbeeld financiering door banken. Het gaat om de coronamodules van de Borgstelling Midden- en Kleinbedrijf-regeling (BMKB) en de Garantie Ondernemingsfinanciering-regeling (GO), de nieuwe Klein Krediet Corona-garantieregeling (KKC) en het verhoogde budget van de SEED Capital-regeling.

De Corona Overbruggingslening (COL) die bijdraagt aan de verbetering van de liquiditeitspositie van innovatieve bedrijven (startups en scale-ups) krijgt vanwege het grote aantal ingediende aanvragen een tweede tranche van 150 miljoen euro.

Waar kunnen ondernemingen terecht?

Ondernemers melden zich voor de kredietregelingen bij hun kredietverstrekker, bijvoorbeeld hun bank. De regeling tegemoetkoming loonkosten (NOW) loopt via het UWV en ondersteuning zelfstandige ondernemers (TOZO) via de eigen gemeente. Tegemoetkoming Vaste Lasten MKB wordt via RVO opengesteld. Voor belastingmaatregelen kunnen ondernemingen terecht bij de Belastingdienst Zakelijk via belastingdienst.nl/coronavirus.


12 mei 2020: Status alle tegemoetkomingen op een rij

Bedrijven kunnen gebruik maken van de volgende regelingen.

Noodloket: Tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren COVID-19 (TOGS)

Ondernemers die direct zijn getroffen als gevolg van overheidsmaatregelen ter bestrijding van de coronacrisis en die hun omzet daardoor geheel of grotendeels zien verdwijnen kunnen een beroep doen op het noodloket. De regeling Tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren COVID-19 (TOGS) is geopend, oftewel het noodloket is geopend.

Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW)

Alle werkgevers die te maken hebben met tenminste 20 procent verwacht omzetverlies kunnen een beroep doen op de tijdelijke noodmaatregeling overbrugging voor werkbehoud. De loketten zijn sinds 6 april open.

Besluit tijdelijke ondersteuning zelfstandigen (TOZO)

Deze tijdelijke regeling ondersteuning zelfstandigen is aanvullend op de overige maatregelen die worden getroffen in fiscaliteit en in de borgstellingssfeer voor ondernemers en is geënt op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). Deze regeling voor zelfstandige ondernemers met financiële problemen wordt uitgevoerd door gemeenten. Er zijn 2 vormen van ondersteuning mogelijk:

  • de gemeente biedt voor maximaal 3 maanden inkomensondersteuning tot aan het sociaal minimum;
  • daarnaast kan een lening voor bedrijfskapitaal worden aangevraagd.

Uitgangspunt is een eenvoudige regeling die het mogelijk maakt dat gemeenten binnen 4 weken na aanmelding kunnen beschikken.

WW-premiedifferentiatie

Het coulanceregime voor het op orde brengen van de arbeidsovereenkomsten voor onbepaalde tijd om in aanmerking te komen voor de lage WW-premie, is verlengd tot 1 juli 2020 (dit was 1 april). Als op die datum de administratie niet op orde is, maar de arbeidsovereenkomst wel voortduurt, is met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020 alsnog de hoge WW-premie verschuldigd.

Geen herziening WW-premie op grond van overwerk in 2020

Krijgt een werknemer met een arbeidscontract voor gemiddeld minder dan 35 uur per week, in een kalenderjaar meer dan 30 procent uren meer verloond dan het aantal uren waarvoor hij een arbeidscontract heeft? Dan betaalt u met terugwerkende kracht de hoge WW-premie.

Door het coronavirus kan dit onbedoelde gevolgen hebben voor sectoren waar nu veel extra overwerk nodig is. Bijvoorbeeld in de zorg. Om deze onbedoelde gevolgen weg te nemen is de regeling tijdelijk aangepast. In 2020 hoeft geen enkele werkgever (ongeacht sector) in deze situatie met terugwerkende kracht de hoge WW-premie te betalen. In 2021 moet dat weer wel.

Belastingmaatregelen

Uitstel van betalingen van belastingen

Ondernemers en zzp’ers die in liquiditeitsproblemen verkeren kunnen gemakkelijk uitstel van betaling vragen voor alle aanslagen inkomstenbelasting, Zorgverzekeringswet, vennootschapsbelasting, loonheffingen en omzetbelasting (btw), kansspelbelasting, accijns, verbruiksbelasting alcoholvrije dranken, assurantiebelasting, verhuurderheffing, energie- en andere milieubelastingen en vergelijkbare belastingen in Caribisch Nederland. Voor de energiebelasting is een aparte regeling getroffen zodat het uitstel ook voordeel oplevert voor

Aparte betalingsonmacht niet meer nodig

Het Ministerie van Financiën heeft goedgekeurd dat een aparte melding betalingsonmacht niet meer nodig is als de vennootschap (of een andere vpb-plichtige rechtspersoon) om uitstel van betaling in verband met de coronacrisis gaat vragen voor loonheffingen en/of omzetbelasting. Dit geldt voor zowel de al verstreken tijdvakken als voor de toekomst.

Deblokkeren G-rekening

Aannemers of bedrijven die personeel uitzenden, uitlenen of detacheren en G-rekeningen gebruiken, kunnen de Belastingdienst verzoeken deze rekeningen te laten deblokkeren. Normaal wordt dan alleen het zogenoemde overschot op de G-rekening vrijgegeven. Door de coronacrisis kunnen tijdelijk ook bedragen worden vrijgegeven die zijn gereserveerd voor reeds opgelegde naheffingsaanslagen loonheffingen of btw. Voor die aanslagen moet u dan wel eerst bijzonder uitstel van betaling vragen vanwege de coronacrisis.

Tijdelijke verlaging invorderingsrente

De invorderingsrente is voor alle ondernemers en zzp’ers verlaagd vanaf 23 maart 2020 van 4 procent naar 0,01 procent.

Tijdelijke verlaging tarief van de belastingrente

Het tarief van de belastingrente is vanaf 1 juni 2020 verlaagd naar 0,01 procent (was 8 procent voor vennootschapsbelasting en 4 procent overige belastingen). Het tarief voor de inkomstenbelasting wijzigt per 1 juli 2020.

Wijziging voorlopige aanslag

Het wordt voor ondernemers een zzp’ers gemakkelijk gemaakt de voorlopige aanslag aan te passen aan de veranderde inkomsten.

Toerismebelasting

Wordt nader bezien in overleg met gemeenten.

Verlaging gebruikelijk loon DGA

Bent u aanmerkelijkbelanghouder van bijvoorbeeld een bv of nv, dan geldt voor u de gebruikelijkloonregeling. Deze regeling bepaalt hoe hoog uw loon minimaal moet zijn. Over dat bedrag houdt uw vennootschap loonheffingen in, ook als uw onderneming minder of geen omzet behaalt. Hebt u als gevolg van de coronacrisis te maken met een omzetdaling, dan mag u onder voorwaarden in 2020 uitgaan van een lager gebruikelijk loon evenredig aan de omzetdaling.

De formule is: Gebruikelijk loon 2020 = A x B/C
A = het gebruikelijk loon over 2019
B = de omzet over de eerste vier kalendermaanden van 2020
C = de omzet over de eerste vier kalendermaanden van 2019

Versoepeling urencriterium

Om te voorkomen dat ondernemers het recht op de zelfstandigenaftrek verliezen zal de Belastingdienst er van 1 maart 2020 t/m 31 mei 2020 van uitgaan dat ondernemers ten minste 24 uren per week aan de onderneming hebben besteed, ook als ze die uren niet daadwerkelijk hebben besteed. Voor ondernemers die sterk seizoensafhankelijk werken, zoals in de horeca of festivalbranche, wordt ook geregeld dat ze onder de versoepeling vallen.

Verhoging vrije ruimte Werkkostenregeling

Via de werkkostenregeling kunnen werkgevers onbelaste vergoedingen aan werknemers geven. De vrije ruimte die werkgevers hebben om deze onbelaste vergoedingen te geven wordt eenmalig verhoogd van 1,7 procent naar 3 procent voor de eerste 400.000 euro van de loonsom per werkgever.

Fiscale coronareserve in de vennootschapsbelasting

Het kabinet maakt het mogelijk om voor de vennootschapsbelasting het verwachte verlies voor het jaar 2020 door de coronacrisis als fiscale coronareserve ten laste van de winst van het jaar 2019 te brengen. Hierbij geldt dat deze coronareserve niet hoger mag zijn dan de winst van 2019.

Versoepeling kredieten

Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) uitgebreid

Het kabinet heeft een tijdelijke faciliteit (1 jaar) opengesteld voor mkb-bedrijven die getroffen zijn door de uitbraak van het coronavirus. Voor deze maatregel is de omvang van het borgstellingskrediet in de BMKB verhoogd van 50 naar 75 procent. Deze maatregel is bestemd voor overbruggingskrediet of verhoging rekeningcourantkrediet bij een financier, met een maximale looptijd van 2 jaar. De financier is verplicht om, naast een kredietovereenkomst die onder de borgstelling wordt gebracht, tegelijkertijd met de mkb-ondernemer een kredietovereenkomst te sluiten, waar geen bedrijfsborgstelling voor geldt.
De hoofdregel is dat deze kredietovereenkomst minimaal 100 procent bedraagt van het krediet dat onder de borgstelling wordt gebracht. De verhouding is dan 1:1. Voor bepaalde categorieën ondernemers geldt een ander percentage. De provisie is verlaagd van 3,9% naar 2%.

Borgstelling MKB-landbouwkredieten (BL) uitgebreid

Deze tijdelijke verruiming richt zich op de reguliere landbouwborgstellingskredieten en houdt in dat de staat voor 70 procent borg staat voor het gehele kredietbedrag dat door de financier wordt verstrekt. Dit is een verhoging van 50 procent. Mkb-landbouwbedrijven kunnen de verruiming gebruiken om bij een financier een overbruggingskrediet of verhoging rekeningcourantkrediet met een maximale looptijd van twee jaar te verkrijgen. Ook een aantal overige voorwaarden is versoepeld.

Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) verruimd en uitgebreid met GO-C

De hoogte van de lening waarvoor de GO garant staat, is verhoogd van 50 miljoen naar 150 miljoen euro. Het garantiepercentage is 50 procent. De verruiming van de GO geldt vanaf 28 maart 2020. Het kabinet heeft besloten tijdelijk een coronamodule voor garantie op bankleningen aan de GO toe te voegen (GO-C). Het garantiepercentage van GO-C zal 80 procent (grootbedrijven met een omzet vanaf 50 miljoen euro), respectievelijk 90 procent (mkb-ondernemingen met een omzet tot 50 miljoen euro) bedragen. GO-C leningen hebben een maximale looptijd van drie jaar. De GO-C zal naar verwachting ook toepasbaar zijn op kredieten die vanaf 24 maart 2020 tot de datum van inwerkingtreding van de regeling zijn verstrekt.

Qredits verlaagt rente en verleent uitstel

Het kabinet ondersteunt Qredits financieel met een aanvullend bedrag van maximaal 6 miljoen euro. Qredits berekent daardoor maximaal 6 maanden een lagere rente van 2 procent en verleent uitstel van aflossingsverplichtingen.

Klein Krediet Corona (KKC) Garantieregeling

De Nederlandse overheid gaat voor 95 procent garant staan voor 750 miljoen aan overbruggingskredieten voor kleine ondernemingen met een relatief kleine financieringsbehoefte (van 10.000 tot 50.000 euro). De lening staat open voor ondernemers met een omzet vanaf 50.000 euro die voor de coronacrisis voldoende winstgevend waren en die zijn ingeschreven in de KVK voor 1 januari 2019.
De looptijd is maximaal 5 jaar, en de rente bedraagt maximaal 4 procent. Daarnaast betalen ondernemers aan de staat een eenmalige premie van 2 procent als vergoeding. Het feit dat de financiers nog steeds 5 procent van het risico dragen, zorgt voor een zorgvuldige risicobeoordeling, zodat de leningen worden verstrekt aan in de kern gezonde bedrijven met voldoende terugbetaalcapaciteit. Banken houden zich aan de Gedragscode Kleinzakelijke kredietverlening.

COL-regeling voor start-ups en scale-ups

De Corona-OverbruggingsLening (COL-faciliteit) is bedoeld voor startups, scale-ups en innovatieve mkb’ers. Het gaat hierbij om bedrijven, die overwegend met extern eigen vermogen gefinancierd zijn. Daarnaast staat de COL-faciliteit onder condities open voor mkb-ers die de afgelopen jaren hun groei hebben gefinancierd met intern eigen vermogen, zoals ingehouden winsten, en die geen bancaire financieringsrelatie hebben (met uitzondering van een beperkte bancaire rekening-courantverhouding). De Regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) zullen deze kredieten verstrekken.

Herverzekering leverancierskrediet

Verzekeraars voelen zich gedwongen de toegekende verzekeringslimieten op bedrijven te verlagen of in te intrekken als gevolg van de toegenomen risico’s. Om dat te voorkomen gaat de overheid overeenkomsten van de leveranties herverzekeren, tot een bedrag van in totaal 12 miljard euro. Hiermee blijft er vertrouwen in de verschaffing van leverancierskrediet en worden bedrijven bevoorraad. De maatregel moet nog in detail worden uitgewerkt. Ook de Europese Commissie moet toestemming geven.

Overbruggingskrediet startups, scale-ups en non-bancair gefinancierd mkb

Een brede groep bedrijven wordt met eigen vermogen of risicodragend vermogen gefinancierd, denk aan startups en scale-ups. Daarnaast er is ook veel non-bancair gefinancierd mkb dat zich gefinancierd heeft door bijvoorbeeld ingehouden winst. Deze bedrijven hebben doorgaans wel een gezonde balans, maar hebben geen bankrelatie en kunnen door de coronacrisis moeilijk overbruggingskrediet van een bank krijgen. De Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen zullen op verzoek van het kabinet overbruggingskredieten verstrekken. Het kabinet stelt hiervoor als eerste tranche 100 miljoen euro ter beschikking. De Europese Commissie moet eerst toestemming geven. De verwachting is dat de regeling in de vierde week van april toegankelijk zal zijn.

Verruiming exportkredietverzekering

De maatregelen voor verruiming van exportkredieten komen erop neer dat ook kortlopende exportkredietverzekeringen worden gedekt (eerder alleen langer dan 2 jaar, nu ook korter dan 2 jaar). Daarnaast zijn de mogelijkheden voor binnenlandse dekking verruimd, is het landenbeleid flexibeler en is voor meer landen dekking te verkrijgen. Ook zijn procedures verruimd, doorlooptijden versneld en wordt een hoger percentage werkkapitaal gedekt.

Banken geven uitstel voor zakelijke financieringen

Banken bieden kleinere ondernemingen in alle sectoren die in de kern gezond zijn, zes maanden uitstel van aflossing op hun lopende leningen. Het gaat om zakelijke financieringen tot 2,5 miljoen euro. Het gaat hierbij om een minimumregeling waarop banken aanvullend maatwerk kunnen leveren voor zakelijke klanten. Hiertoe hebben ABN AMRO, ING, Rabobank, de Volksbank, Triodos Bank en BNG Bank besloten.

Uitstel van betaling Vroege Fase Financiering en Innovatiekrediet

De overheid verstrekt via de Vroege Fase Financiering (VFF) en het Innovatiekrediet (IK) leningen aan innovatieve en startende ondernemers. Door de coronacrisis zijn de voorwaarden van de betalingsverplichtingen versoepeld.

Diverse financiële maatregelen

Pensioenuitvoerders coulant

Werkgevers kunnen zich melden voor een mogelijke betalingsregeling bij pensioenuitvoerders. Ook is het maken van afspraken over een soepeler betalingstermijn bespreekbaar, binnen de wettelijke mogelijkheden. Dat hebben de Stichting van de Arbeid, de Pensioenfederatie en het Verbond van Verzekeraars afgesproken.

Financiële maatregelen zorgaanbieders Zvw en Wlz

Zorgaanbieders en zorgprofessionals zetten alle zeilen bij om tijdens de coronacrisis tijdig noodzakelijke zorg te geven. Zorgverzekeraars en zorgkantoren hebben daarom een pakket maatregelen getroffen zodat de zorgverlening niet onnodig wordt belast met financiële onzekerheden of administratieve beslommeringen.

Financiële maatregelen jeugdzorg en maatschappelijke ondersteuning

Het Rijk doet, in afstemming met de VNG, een zeer dringend beroep op gemeenten om hun aanbieders van jeugdhulp, jeugdbescherming, jeugdreclassering en maatschappelijke ondersteuning financieel zekerheid en ruimte te bieden, van 1 maart 2020 tot in elk geval 1 juni 2020. Aanbieders hebben dat nodig om in deze fase van de crisis continuïteit van zorg en ondersteuning te kunnen garanderen en professionals in te zetten daar waar ze het nu het meest nodig is.

Financiële maatregelen culturele en creatieve sector

Het kabinet heeft voor de culturele en creatieve sector een aantal specifieke coulancemaatregelen getroffen om aan door de coronacrisis ontstane financiële problemen tegemoet te komen.
Het Rijksvastgoedbedrijf schort voor rijksgesubsidieerde musea de huur van panden voor drie maanden op. Het kabinet roept gemeenten en provincies op dat voorbeeld te volgen en te onderzoeken hoe zij instellingen tegemoet kunnen komen in de betaling van huur.
Momenteel wordt onderzocht hoe de terugbetaling van gekochte kaartjes in de cultuur- en evenementensector vormgegeven kan worden. Gedacht wordt aan terugbetaling in de vorm van vouchers. Het kabinet roept het publiek op de sector te steunen door niet meteen geld terug te vragen voor gekochte kaartjes.

Financiële maatregelen mediasector

Naast de algemene maatregelen uit het noodpakket economie en banen heeft het kabinet twee specifieke maatregelen voor de mediasector getroffen (Tijdelijk Steunfonds voor lokale Informatievoorziening en huis-aan-huis-bladen/lokale publieke omroepen). Het kabinet treft daarnaast een pakket coulancemaatregelen. Ook het SvdJ en het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten (FBJP) hebben coulancemaatregelen getroffen.

Uitbreiding Stimuleringsregeling E-health Thuis voor coronavirus (SET Covid 19)

Een aanbieder van zorg, jeugdhulp en/of ondersteuning heeft door de beperkingen die de corona-uitbraak oplegt aan zorgverlening thuis, snel behoefte aan meer technologische mogelijkheden om zorg op afstand te kunnen bieden. Aanbieders die rond de coronacrisis extra willen inzetten op digitale zorg op afstand voor thuiswonende cliënten, kunnen in aanmerking komen voor de uitbreiding van de Stimuleringsregeling E-health Thuis (SET).


10 mei 2020: Financiële maatregelen sierteelt- en voedingstuinbouw

Het kabinet heeft geconstateerd dat voor de agrarische sector de crisismaatregelen zoals de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW) in specifieke situaties onvoldoende soelaas bieden.

Het gaat dan specifiek om een combinatie van:

  • Situaties waarin de productie doorgaat terwijl er nauwelijks omzet wordt gemaakt.
  • Situaties waarin producten slecht of niet houdbaar zijn vanwege bederfelijkheid en waarvoor geen of beperkte alternatieve toepassingsmogelijkheden zijn.
  • Situaties waarin bedrijven in de periode maart, april, mei een grote seizoenspiek hebben in productie, personele bezetting en omzet.

Bovengenoemde combinatie doet zich voor in de sierteelt en de voedingstuinbouw die gespecialiseerd is in producten voor de horeca. Daarom heeft het kabinet een financiële compensatieregeling opgesteld om hen tegemoet te komen.

Regeling tegemoetkoming land- en tuinbouwondernemers COVID-19

De regeling tegemoetkoming land- en tuinbouwondernemers COVID-19 voorziet in een tegemoetkoming voor sierteelt en onderdelen van de voedingstuinbouw.

De regeling wordt uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Sierteelt/voedingstuinbouw

Omzetschade

Ondernemers die in de periode 12 maart 2020 tot en met 11 juni 2020 ten opzichte van de gemiddelde omzet in dezelfde periode in de drie voorgaande jaren 2017-2019 een forse omzetderving hebben, komen in aanmerking voor een eenmalige financiële compensatie om onder andere onvermijdelijke seizoensgebonden loonkosten te kunnen blijven betalen.

Groothandelsbedrijven moeten niet met de omzet, maar met de brutowinstmarge (omzet verminderd met inkoopwaarde van de omzet) rekenen. Voor veilingen geldt dat de tegemoetkoming wordt gebaseerd op de gederfde opbrengst aan provisies en heffingen van de leden van de desbetreffende veiling, met een maximum van 7% van de totale omzetderving.

Hoogte tegemoetkoming

Uitgangspunt is dat de eerste 30% van de omzetschade onder het ondernemersrisico valt en dat de staat de resterende 70% van de omzetschade voor een aanzienlijk deel compenseert. De omzetschade wordt verminderd met het bedrag waarmee de kosten van de ondernemer door de coronacrisis zijn afgenomen.

De tegemoetkoming is gemaximeerd, afhankelijk van de gemiddelde omzet in de referentieperiode 12 maart-11 juni in 2017-2018-2019. De tabel met de exacte bedragen van de maximale tegemoetkoming (variërend van € 100.000 tot € 1 miljoen) staat op de site van de RVO (www.rvo.nl).

De tegemoetkoming aan een bedrijf wordt verminderd met financiële steun die de onderneming al op andere wijze ontvangt voor de omzetschade, bijvoorbeeld uit een verzekering of uit een Europese of nationale steunregel.

Sectoren

Op de website van de RVO staat ook vermeld in welke sectoren een ondernemer werkzaam moet zijn, om voor de tegemoetkoming in aanmerking te komen. Voor de voedingstuinbouw is daar ook vermeld welke SBI-code hun horecaklanten moeten hebben om van de regeling gebruik te kunnen maken. De omzet aan horecaklanten moet minimaal 75% van de totale omzet bedragen.

Uitbetaling en vaststellingsaanvraag

Na ontvangst van de aanvraag keert de RVO binnen vijf werkdagen 50% van de tegemoetkoming als voorschot uit.

De definitieve tegemoetkoming en daarmee formele vaststelling van de subsidie moet daarna apart worden aangevraagd. Daartoe stuurt de RVO een uitnodiging per e-mail naar de ondernemer.

De andere 50% wordt uitgekeerd binnen acht weken na ontvangst van de complete vaststellingsaanvraag met bewijsstukken (zoals controleverklaringen van een accountant over de daadwerkelijke omzetdaling, de omzet uit de referentieperiode, de afname van de kosten en andere ontvangen financiële steun). Deze termijn kan langer worden als de aanvraag niet compleet is en moet worden aangevuld.

Uiterlijk 31 augustus 2020 moet de vaststellingsaanvraag zijn ingediend.

Subsidiebudget

Het totale subsidiebudget bedraagt € 600 miljoen. Als het totaal aangevraagde subsidiebedrag het subsidieplafond overschrijdt, krijgen alle aanvragers een vastgesteld percentage minder.

Algemene voorwaarden

Alleen ondernemers die op 12 maart 2020 in het handelsregister stonden ingeschreven en een fysieke vestiging in Nederland hebben, kunnen een aanvraag voor de regeling indienen. De onderneming mag niet in staat van faillissement verkeren of surseance van betaling hebben aangevraagd. Ook mag de onderneming geen ontslag om bedrijfseconomische redenen aanvragen voor haar werknemers en moet zij zoveel mogelijk werknemers in dienst houden en tegen het huidige loon doorbetalen.

Belastingheffing

De ontvangen tegemoetkoming behoort tot de belastbare winst. De regeling leidt niet tot heffing van omzetbelasting (btw) over deze tegemoetkoming.

Aanvraag

De Europese Commissie heeft de steunmaatregelen goedgekeurd en de regeling is formeel op 7 mei 2020 in werking getreden. Ondernemers kunnen zich aanmelden bij de RVO. De aanvraag sluit op 4 juni 2020. Aanvragen kunnen alleen digitaal met eHerkenning niveau 1 of hoger worden gedaan. Ook gemachtigden kunnen de aanvraag namens de onderneming indienen.

Bron: brief minister van LNV aanvullende maatregelen op het noodpakket 15-4-2020, nr. DGA/20117240; brief minister van LNV gevolgen van COVID-19-crisis op land-, tuinbouw- en visserijsectoren 7-5-2020, nr. DGA-EIA/20134063; nieuwsbericht ministerie van LNV 7-5-2020; brief minister van LNV regeling tegemoetkoming land- en tuinbouwondernemers COVID-19 8-5-2020, nr. DGA-EIA/20134063; Regeling tegemoetkoming land- en tuinbouwondernemers COVID-19, Stcrt. 2020, 25444; Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)


8 mei 2020: Extra corona-overbruggingskrediet voor kleine bedrijven

Voor kleine bedrijven uit het micro-, midden- en kleinbedrijf met een relatief kleine financieringsbehoefte tussen de € 10.000 en € 50.000, maakt de overheid € 750 miljoen aan overbruggingskredieten mogelijk. Financiers verstrekken het zogenoemde Kleine Kredieten Corona garantieregeling (KKC).

De overheid staat garant voor 95%, dat wil zeggen een bedrag van € 713 miljoen.

De KKC is één van de aanvullende maatregelen om ondernemers te ondersteunen vanwege de economische gevolgen van het coronavirus. De komende dagen wordt de regeling verder uitgewerkt. Na akkoord van de Europese Commissie kunnen ondernemers bij financiers terecht. Het streven is om de regeling vanaf half mei beschikbaar te hebben.

Ondernemers vragen met de KKC-regeling een lening van minimaal € 10.000 en maximaal € 50.000 aan. Doordat de overheid voor 95% garant staat, komt zo een grotere groep ondernemers aan financiering. Toch dragen financiers de overige 5% van het risico. Dit zorgt ervoor dat alleen in de kern gezonde bedrijven met voldoende terugbetaalcapaciteit in aanmerking komen. Dit zijn naar schatting enkele tienduizenden ondernemers in Nederland.

De banken verstrekken leningen met een maximale rente van 4% en maximale looptijd van 5 jaar. Daarnaast betalen ondernemers een eenmalige premie van 2% aan de staat als vergoeding. De lening staat open voor ondernemers met een omzet vanaf € 50.000 die voor de coronacrisis voldoende winstgevend waren en die zijn ingeschreven bij KVK voor 1 januari 2019.

Voor het KKC melden ondernemers zich bij hun bank of andere kredietverstrekker. In ieder geval de banken Rabobank, ABN AMRO, ING, de Volksbank en Triodos hebben toegezegd leningen via de regeling aan te bieden. Financiers met een accreditatie voor de BMKB-C (verruiming BMKB in verband met corona) mogen het KKC ook aanbieden. Overige financiers hebben de mogelijkheid om zich via de eerder genoemde BMKB-C te laten accrediteren.


30 april 2020: Aankondiging door overheid van 6 nieuwe maatregelen

De overheid heeft 6 maatregelen aangekondigd die “zo spoedig mogelijk” verder worden  uitgewerkt. Zodra dat is gebeurd zal nadere informatie worden verstrekt via onze site.

De zes maatregelen zijn:

 

1. Verlaging van het gebruikelijk loon bij omzetdaling

Ondernemers mogen voor de loonheffingen tijdelijk van een lager loon uitgaan, in verhouding tot de omzetdaling van het bedrijf. De vormgeving hiervan zal vergelijkbaar zijn met eenzelfde regeling als die tijdens de kredietcrisis en 2009 is getroffen. Dit betekent een voordeel van 6.200 euro voor een gemiddelde ondernemer. Naar verwachting zullen rond de 135.000 ondernemers hiervan gebruik maken.

2. Versoepeling urencriterium

Om te voorkomen dat ondernemers het recht op de verschillende soorten ondernemersaftrek verliezen zal de Belastingdienst er van 1 maart 2020 tot en met 31 mei 2020 van uitgaan dat ondernemers ten minste 24 uren per week aan de onderneming hebben besteed, ook als ze die uren niet daadwerkelijk hebben besteed. Voor ondernemers die sterk seizoensafhankelijk werken, zoals in de horeca of festivalbranche, wordt ook geregeld dat ze onder de versoepeling vallen. Gemiddeld gaat dit om een voordeel van 1.800 euro. Circa 40.000 ondernemers hebben profijt van deze maatregel, meldt het kabinet.

3. Werkkostenregeling

De vrije ruimte die werkgevers hebben in de werkkostenregeling wordt eenmalig verhoogd van 1,7% naar 3% voor de eerste € 400.000 van de loonsom per werkgever. Werkgevers die daar ruimte voor hebben kunnen hun werknemers daarmee extra tegemoetkomen, bijvoorbeeld door het verstrekken van een bloemetje of een cadeaubon.

4. Fiscale coronareserve in de vennootschapsbelasting

Verliezen die VPB-belastingplichtige bedrijven dit jaar verwachten te lijden mogen alvast in aanmerking worden genomen bij het bepalen van de winst van 2019. Normaal kan die verrekening pas plaatsvinden bij het doen van de aangifte vennootschapsbelasting 2020, wat niet eerder dan begin 2021 of later zal zijn. Het kabinet vindt het onwenselijk als bedrijven zo lang moeten wachten op die mogelijkheid. Daarom zal het kabinet het voor deze bedrijven mogelijk maken om voor de vennootschapsbelasting het verwachte verlies voor het jaar 2020 door de coronacrisis als fiscale coronareserve ten laste van de winst van het jaar 2019 te brengen. Hierbij geldt dat deze coronareserve niet hoger mag zijn dan de winst van 2019. Gemiddeld ontvangt een BV daardoor 25.000 euro al in 2020 in plaats van in 2021. Naar verwachting hebben circa 125.000 bedrijven profijt van deze maatregel.

5. Uitstel inwerkingtreding wetsvoorstel Wet excessief lenen bij eigen vennootschap

Het wetsvoorstel Wet excessief lenen bij eigen vennootschap (dat als doel heeft om fiscaal gedreven belastinguitstel door DGA’s te ontmoedigen), wordt een jaar uitgesteld tot 1 januari 2023. DGA’s hebben zo meer tijd, tot eind 2023, om zich voor te bereiden en schulden aan de eigen vennootschap die hoger zijn dan € 500.000 (exclusief eigenwoningschulden) af te lossen. Circa 11.000 ondernemers hebben profijt van deze maatregel.

6. Betaalpauze voor hypotheekverplichtingen

Kredietverstrekkers willen klanten de mogelijkheid bieden een betaalpauze van rente en aflossing aan te gaan voor maximaal zes maanden als zij tijdens de coronacrisis tijdelijk niet aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen. Voor hypotheken waarvoor een fiscale aflossingsverplichting geldt, moet dit volgens de huidige fiscale regels bij een pauze in 2020, uiterlijk in 2021 worden terugbetaald. Een nieuw beleidsbesluit regelt twee zaken: ten eerste hoeft de aflossingsachterstand niet uiterlijk 31 december 2021 te worden betaald, maar kan deze (direct) worden uitgesmeerd over de resterende looptijd (van maximaal 360 maanden). Ten tweede kan een klant in plaats hiervan kiezen om zijn resterende lening te splitsen. Hierdoor hoeft de maximaal zes maanden achterstand niet per definitie te worden uitgesmeerd over de resterende looptijd, maar kan dit ook apart binnen bijvoorbeeld vijf jaar worden afbetaald. De overheid biedt hiermee meer mogelijkheden tot maatwerk. Naar verwachting kunnen 60.000 hypotheekhouders hier gebruik van maken


22 april 2020: Fiscale maatregelen, update Beleidsbesluit (in werking vanaf 25 april 2020)

Uitstel van betaling van belastingschulden: bent u als ondernemer getroffen door bijzondere omstandigheden waarvan de oorzaak buiten uw invloed ligt en heeft u tijdelijke liquiditeitsproblemen, dan kan bijzonder uitstel van betaling worden verleend. In het kader van de coronacrisis is voorzien in een aantal tijdelijke goedkeuringen.

A – Uitstel korter dan drie maanden

Goedgekeurd wordt dat op verzoek uitstel van betaling wordt verleend voor een periode van drie maanden. De belangrijkste belastingen die onder deze goedkeuring vallen zijn: loonheffingen, omzetbelasting, inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet en vennootschapsbelasting. Datzelfde geldt ook voor de kansspelbelasting, assurantiebelasting, verhuurderheffing, milieubelastingen (energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE), kolenbelasting, afvalstoffenbelasting, belasting op leidingwater), accijnzen en verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken.

Het verzoek om uitstel kan schriftelijk of digitaal worden ingediend (pas) nadat er een belastingaanslag voor een van de genoemde belastingen is opgelegd. Het verzoek om uitstel wordt tevens een verzoek om uitstel van betaling te zijn van alle openstaande en nog op te leggen belastingaanslagen voor de hiervoor genoemde belastingen. Overigens is het zo dat bij vrees voor misbruik uitstel van betaling kan worden geweigerd of kan worden ingetrokken.

B – Uitstel langer dan drie maanden

Als uitstel van betaling wordt verzocht voor meer dan drie maanden, kan het verzoek alleen schriftelijk worden ingediend. Dus niet digitaal. Voor uitstel van betaling langer dan drie maanden gelden de volgende voorwaarden:

  1. de bestaande betalingsproblemen maken langer uitstel noodzakelijk;
  2. deze betalingsproblemen zijn hoofdzakelijk door de coronacrisis ontstaan;
  3. er is voor de belastingschuld waarvoor het uitstel wordt gevraagd voldaan aan de aangifteplicht;
  4. het gevraagde uitstel heeft betrekking op een of meer belastingen die onder de goedkeuring vallen (zie A);
  5. mocht de totale belastingschuld ten tijde van ontvangst van het uitstelverzoek meer dan EUR 20.000 bedragen, dan is een verklaring van een derde-deskundige vereist (zie hieronder).

 

Gedurende het uitstel kan tussentijdse aflossing worden gevraagd, wanneer de liquiditeitspositie van de ondernemer dit toelaat. Daarnaast zal het bijzonder uitstel van betaling worden ingetrokken zodra de omstandigheden dit mogelijk maken. Als voorbeeld wordt genoemd een horecaonderneming, wanneer de horeca weer toegankelijk is. Voordat het uitstel wordt ingetrokken, zal de ondernemer in de gelegenheid worden gesteld om met de Belastingdienst een passende betalingsregeling af te sluiten. Deze betalingsregeling zal niet gebonden zijn aan een maximumtermijn of andere eisen die gelden bij regulier uitstelbeleid.

Verklaring derde-deskundige

De hiervoor genoemde verklaring van de derde-deskundige (dat zal veelal een accountant zijn) dient in ieder geval de volgende elementen te bevatten:

  • een verklaring dat aannemelijk is dat sprake is van werkelijke betalings-problemen op het moment van het verzoek om uitstel of naar verwachting op korte termijn daarna. Bij ‘korte termijn’ valt volgens het beleidsbesluit te denken aan de periode waarin de coronamaatregelen ten aanzien van de betreffende ondernemer gelden;
  • een verklaring dat aannemelijk is dat deze betalingsproblemen hoofdzakelijk door de coronacrisis zijn ontstaan;
  • een liquiditeitsprognose die volgens de derde-deskundige plausibel is;
  • deze prognose moet zijn opgesteld aan de hand van de feiten en omstandigheden die op het moment van het indienen van het verzoek om uitstel van betaling bekend zijn.

 

In de toelichting bij de verklaring moet de derde-deskundige aangeven welke documenten of gegevens door de ondernemer zijn verstrekt. Niet vereist is dat de derde-deskundige een zogenoemde assuranceverklaring verstrekt dat de ondernemer voldoet aan de voorwaarden.

C – Overige goedkeuringen